gezinsmoment- Lijdenstijd- de voetwassing

De voetwassing.

Het was zoeken deze keer...
Er zijn zoveel onderwerpen, geschiedenissen, stukjes die je kunt nemen en die spelen in de laatste dagen van Jezus' leven op aarde.
Inspiratie zoek ik vaak op Pinterest of op blogs van anderen. Maar dan is het wel handig als je al een beetje idee hebt...:-D
En...vorige week was zo'n fijn moment!
En dan wil ik eigenlijk weer wel zo'n moment en dat hangt niet van mij af, gelukkig maar!

Maar goed, we kwamen uit bij de voetwassing.
Ik vond in een boek wat ik al heel lang heb en al veel gebruikt heb, (ook voor voorbereiding van kinderclubs en zondagsschool) een hoofdstuk erover.
Het boek heet: Aan de hand van het Woord.
Auteur is: Marian M. Schoolland.

Ik vind het een fijn boekje, bijbellessen in Bijbelverhalen gegoten, geloofsleer uitgelegd aan kinderen.

Maar goed, terug naar het gezinsmoment.
We begonnen met een blote voet;
Daarop vingerverf en afdrukken maar!
 
 
Maar toen...
Bah...een vieze voet! Wie wil die even wassen? Helpen jullie elkaar even?
Nou was dat ook niet makkelijk als je voet onder de verf zit, toegegeven, maar onze jongste had er ook geen zin in!
De oudste wilde het nog wel.
Maar mama en papa deden het voor hen.
Daarna heb ik het verhaal uit dat boek voorgelezen.
Dat begon met de les; wil je altijd de eerste zijn? de belangrijkste?
 
En ja....dat is een gevoelig punt. Driekwart van de ruzies tussen broer en zus gaan over de eerste willen zijn. (zucht)
 
Hoe belangrijk is dat?
 
Voor hen héél belangrijk....
Maar wat deed Jezus? Hij was en is de belangrijkste en deed het werk van een knecht: Vieze voeten wassen. Hij deed het met liefde.
Hij doet nog meer dan vieze voeten wassen: harten schoonmaken van mensen die zichzelf (te) belangrijk vinden.
 
Hoe belangrijk is het om Hem te volgen! En dat betekent dat wij minder belangrijk zijn. Niet meer de eerste zijn.
En Hem dienen kost wat!
 
Vandaag collecteerden ze in de kerk voor de vervolgde Christenen in Noord-Korea.
Via school wisten ze van Open Doors en de situatie van vervolgde christenen.
Ja, dan kost geloven wat. Jezus dienen kost heel veel voor hen.
Kunnen wij dan niet eens minder belangrijk zijn....
 
Een les: taai, moeilijk soms.
En het blijft een les, ook voor ons als volwassenen.
De ander hoger achten als jezelf.
God de eerste plaats geven in je leven.
Zoals Johannes de doper zei: Hij moet belangrijker worden (groeien) en ik minder worden...
 
Naast de voetafdruk stempelen ze nog een zin. Ze bedachten hem zelf:
-Ik wil Jezus volgen heel mijn leven
-Jezus volgen is de minste zijn.
 
Mooi dat ze dit eruit haalden!
 
 
 


Reacties

  1. Mooi. Jullie zijn er zo intensief mee bezig! Fijn om mee te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

leuk dat je de moeite nam om m'n blog te lezen! reacties zijn welkom!

Populaire posts